Follow us:
Twitter van Reizendoejezo Facebook van Reizendoejezo Instagram van Reizendoejezo Nieuwsbrief van Reizendoejezo

Reisverhaal - Rondje Argentinië

Vrijdagochtend vertrokken met een gedeelde taxi vanuit Tarija naar Salta. Reis was mooi! Onwijs mooie natuur. Zuiden van Bolivia is tropisch warm. Heb een grote vogel zien vliegen met een enorme grote gele snavel (geen idee wat voor soort het was!). Op straat zagen we paarden, ezels, zwijnen, stieren die in het wild leven. En er waren veel muggen.... zit nu dus onder de bulten! De chauffeur had nl nogal haast en reed dus erg hard. Maar er waren allemaal bochten en het was benauwd. Had geen reispilletjes, dus werd zo misselijk! Moest echt bijna overgeven. Dus we zijn even gestopt, zodat ik kon bijkomen. Maarja ben toen echt 10 keer in mn gezicht gestoken door die beesten. Jeukt!!! Maargoed, daarna ging de reis verder en gelukkig verdwenen de bochten. Grensovergang ging prima, dus heb nu mn stempel voor Argentinie!

Winkelstraten met kleding

Argeninie is meteen heel anders. Minder bergen en heel veel bomen. Ook hier was het superwarm, maar gelukkig niet zo tropisch benauwd. Om 5 uur kwamen we aan in Salta en heb ik een hostel gezocht. Bij de 4e was eindelijk plaats. Werd er wel even moe van, zo rondlopen met een zware tas! Heb ook allemaal warme kleren gekocht voor Patagonie, dus was echt zwaar. Hostel hier is prima! Heb een kamer met 6 bedden, dus maak snel contact. En ben met Ivana (meisje die daar werkt) wezen stappen vrijdagavond. Nightlife is erg goed hier! Dus heb in 3 nachten maar 10 uur geslapen.

Zaterdag ben ik de stad wezen verkennen. Is zo anders dan Bolivia. Veel grote winkelstraten met kleding! Supermarkten, terrasjes en mensen zijn erg aardig hier! Zaterdagavond ben ik met wat andere gringo´s naar een tentje geweest met folklore muziek. Je moet je voorstellen dat een groep vrienden daar heen gaat met muziekinstrumenten en muziek gaat maken met andere groepen vrienden. Zo´n leuke sfeer! En natuurlijk veel bier en wijn. Zondag was er een rodeo in een klein dorpje in de buurt van Salta. Was een jaarlijks feest (zoals de corso!), fiesta de choclo (=mais). Er was hier een rodeo met paarden. Mannen liepen er echt bij als cowboys! Paard werd eerst vastgebonden aan een paal en geblinddoekt. Daarna moest ie een rondje draaien zodat ie niet wist waar ie was. Zo´n cowboy ging vervolgens op dat opgefokte paard zitten (zonder zadel!) en het paard werd losgelaten. Dat dier gaat natuurlijk steigeren en rennen, wordt helemaal gek. En dan is het dus de kunst om erop te blijven zitten. In begin vond ik het wel even naar om te zien, maar was zo gaaf om dit mee te maken! Echt gekkenwerk natuurlijk, want gebeuren best vaak ongelukken. Waren ook hele jonge jongens die dat ook deden. Ook hier waren we natuurlijk de enige buitenlanders, dus werden ook weer goed bekeken...

Gisteravond met paar gringo´s en paar Argentijnen wezen eten. Kregen we alle onderdelen van een koe! Dus heb koeiendarmen, koeienhart, koeienmaag gevuld met koeienbloed, koeienlever, etc gegeten.... Vond eigenlijk alleen het gewone vlees van de koe lekker! Zoals we dat gewend zijn... haha. Als ik dit zo typ, wordt ik spontaan misselijk, maarja wilde wel alles proeven. Doe je ook maar 1 keer in je leven.

Vanaf Salta heb ik een bus genomen naar Buenos Aires. We moesten 8 uur wachten omdat er veel rook was en je dus niks kon zien. (hebben jullie vast wel op het nieuws gehoord!) Na 28 uur kwam ik aan het eind van de middag in BA aan. Ik heb besloten om 2 uur later meteen een bus te nemen naar Puerto Madryn, zodat ik daar de volgende middag aan zou komen. Al met al heb ik dus een reis gehad van 48 uur... maar de bussen zijn goed!! De stoelen zijn nog beter dan een vliegtuig en je krijgt eten en zelfs wijn Very Happy tijdens de reis! We zijn onderweg niet gestopt en heb de meeste tijd heerlijk geslapen.

Zeeleeuwen en Pinguins in Puerto Madryn

In Puerto Madryn was eindelijk de zee! Heerlijk zeg, wat kan je dat missen. Terwijl ik in NL niet zo vaak naar het strand ga, is het toch heerlijk om daar even te zijn. Ben hier een paar dagen gebleven om lekker uit te rusten. Heb vooral op het enige terras op het strand gezeten. Hier was nog aardig wat zon! Lekker wijntje erbij... heerlijk... Verder heb ik een tour gedaan om Orca´s te spotten en ben naar een punt geweest met pinquins. Orca´s hebben zich helaas niet laten zien, maar wel de zeeleeuwen! Heb gelopen tussen de pinquins, wat een grappige beesten zijn dat zeg! Staat er zo´n beestje vlakbij. Opeens draait ie zich om, schut met zn kont, tilt zn staart op en poept... in onze richting! Alsof ie wilde zeggen: wat sta je nou te kijken! haha, kwam niet meer bij!

De kust is hier supermooi! Maar dan ook alleen de kustlijn. De doorgaande weg is saai! Heel vlak en droog met van die kleine grauwgroene plantjes... net de woestijn. Wel lama´s en struisvogels gezien! Ook lagen er langs de weg regelmatig complete ribbenkasten van een lama denk ik. Is natuurlijk opgegeten, maar heel gaaf gezicht!

Woensdagochtend heb ik de bus genomen naar Puerto Deseado, iets zuidelijker waar je dolfijnen kan zien. Is een klein dorpje maar bijna geen touristen in deze tijd van het jaar. Kwam ik daar aan, bleek er soort evenement te zijn, dus alle hotels zaten vol! Na 1,5 uur zoeken vond ik eindelijk een bed in een apartement, veel te duur, kan ik normaal week van overnachten! Maarja had geen keus. Had er dus behoorlijk de balen in. Ben de volgende dag meteen een tour gaan doen de rivier op. Is zeg maar een uitmonding van de zee. Het waaide nogal en was koud, maar wel dolfijnen gezien!!! en ook weer zeeleeuwen, maar nu van veel dichterbij! Wat stinken die beesten zeg! Toen ik terug kwam van de tocht om half 4, wilde ik een busticket gaan regelen en ergens wat gaan eten. Dus ik mn (loodzware) tas opgehaald bij mn apartement en naar busterminal gelopen. Was dicht... ik een restaurant gezocht, was ook allemaal dicht... dus ben maar even in het park gaan zitten om een appel te eten en mn rug even te ontlasten. Komt er zo´n zwerver bij me zitten, biedt me likeur en brood aan! Nou ik dus maar weer weggegaan... daar zat ik niet op te wachten!! Beetje door de stad gezworven met die tas, en het was ijskoud. Je begrijpt, ik was blij toen ik eindelijk wegkon daar!!!
Die avond ben ik dus vertrokken naar Rio Gallegos, waar ik vanmorgen ben aangekomen.

Buenos Aires

Deze stad is echt te gek! Het eerste wat ik dacht toen ik hier rondliep is, wat lijkt het op Barcelona! De stad is natuurlijk heel groot. De verschillende wijken zijn compleet verschillend, waardoor het lijkt of je in een andere stad loopt. De eerste dag beetje rondgelopen door het centrum en de winkelstraten. Wat veel mensen zeg! En wat een auto´s! Overal hoor je ze toeteren, wat een hectiek. En wat een stank... totaal geen frisse lucht hier!

Donderdag naar de begraafplaats geweest in La Recoleta. Dit is een dure rijke wijk, en op de begraafplaats liggen alleen rijke beroemde mensen begraven. Zoals verschillende presidenten en Evita. De begraafplaats is ongelofelijk. Er staan complete huizen waar verschillende mensen inliggen. Het is net een klein dorp. Veel grote beelden. Meestal kan je bij de ´huizen´ naar binnen kijken en zie je de kisten gewoon liggen. Wel een raar en luguber idee... Sommige graven hebben hele kerkjes inclusief altaar binnenin. Op een gegeven moment stonden Afsoun en ik ergens te kijken. Komt er een jongen naar ons toe, Fernando. Hij zei dat hij Engels studeert maar zn uitspraak wat moet oefenen, of hij ons mocht vergezellen.... Wij natuurlijk, ja is goed! Dus zijn met hem naar een kerk geweest en daarna koffie gedronken en geluncht. Daarna heeft hij ons met de auto naar de andere kant van de stad gebracht, naar een plein wat we wilden zien. Enorme auto!! Heel tof. Dat verkeer in de stad is ongelofelijk... zo druk. Vrijdag ben ik naar La Boca geweest. Een arme wijk van BA waar de Tango oorspronkelijk vandaan komt. De gekleurde huizen en markt met alleen handgemaakte spullen maken de wijk beroemd. Natuurlijk heel toeristisch! Tango dansers op de straat die probeerden foto´s te verkopen. De wijk is een achterbuurtwijk en je kan dus niet alleen daar rondlopen. De toeristenbuurt is geen probleem, veel politie, maar ga daar niet buiten! Ziet er ook eng uit. ´s Avonds naar een Tango Show geweest. Afsoun heeft een vriendinnetje in de stad dus we hebben haar gevraagd naar een niet toeristisch voorstelling. Uiteindelijk kwamen we bij een soort buurthuis uit. Eerst was er tangoles en vrijdansen (wij hebben goed gekeken Wink). Daarna was er een goede band die Tango speelde, met professionele dansers. Zo gaaf!!! En wij waren de enige toeristen! Natuurlijk werden we vaak gevraagd om te dansen, maar hebben we telkens geweigerd. Was een topavond!!!

Verder heb ik nog 2 verschillende markten bezocht. Heel gaaf om te zien dat die mensen dat allemaal zelf maken, met de hand. Knap werk. Wat leuke dingetjes gekocht! Ook zijn we naar de bovenste verdieping van een (superduur) hotel gegaan dat aan de breedste straat ter wereld ligt. Deze straat is iets van 16 rijen breed en ongelofelijk veel auto´s. We hadden perfect uitzicht over de stad! Met alle uitlaatgassen die als een bruine laag over de stad lag...
Ik ben naar een enorm oud theater geweest en heb daar een rondleiding gehad. Deze werd gegeven door 3 acteurs, dus was een soort toneelstuk. Erg leuk hoewel het moeilijk te volgen was in het Spaans... We zijn op het toneel geweest en voelden zelfs de energie die acteurs moeten voelen als ze spelen. Heel gaaf! Verder gisteravond uit eten geweest met Afsoun en 3 gasten die ik eerder heb ontmoet in Calafate. Erg gezellig! Een kleine reunie. We komen elkaar steeds weer tegen...Zoals jullie vast weten begint over een uur de voetbal! Heb hier een Holands café gevonden waar het op groot scherm wordt vertoond! Dus daar ga ik zo heen. Zelfs een jongen uit Engeland heb ik zover gekregen om ons te supporten... Engeland doet zelf niet mee dus hij moest switchen.

Iguazu Watervallen

Mn laatste dagen in Argentinie zijn geteld. Ik ben nu in Iguazu, op het drielandenpunt met Brazilie en Paraguay. Vanavond (na de voetbal) neem ik de bus richting Chili. Zal een lange busreis worden want zijn veel stakingen op de weg van boeren, waardoor er ws veel vertraging zal zijn. Maar we zullen zien. Eigenlijk ben ik op mn weg naar Peru, Machu Pichu!

Hier in Iguazu heb je enorme watervallen in de jungle. Ben gister alleen de jungle ingeweest.... zonder gids.... Mam, pap niet schrikken, het was een national park met enorm veel toeristen!!! Was heel gaaf. De watervallen waren amazing! Heel groot, enorm veel water. En heel groen. Jammer dat het de hele dag regende..... Het is hier zo vochtig, dat niks droogt Sad. Alles is doorweekt. Het water komt uit het plafond in de douche. Zelfs de lakens van mn bed waren klam toen ik gister ging slapen.

Gistermiddag met paar mensen het centrumpje in geweest. Even wat gedronken en naar een supermarktje geweest. Daar zag ik verse hollandse goudse kaas! Kon het niet laten om stukje mee te nemen. Vanmorgen bij het ontbijt hadden we bruin brood. En bruin brood met kaas is toch wel wat ik erg mis als echte kaaskop!! Het smaakte niet zoals thuis, maar het kwam in de richting.

Meer verhalen van Marloes

Eigen reisverhaal schrijven

Heb je altijd al een eigen reisverhaal willen schrijven? Dat kan natuurlijk op papier in een eigen dagboek. Ook is het mogelijk om jou avonturen online bij te houden doormiddel van een eigen reislog. Als je een leuk reisverhaal geschreven hebt dan is de mogelijkheid aanwezig om je verhaal op deze website te plaatsen. Mail ons daarom direct en lees wat de mogelijkheden zijn.

Heb je ook een reisverhaal geschreven? Publiceer het hier!

Top 10 hoogtepunten

Lees hier alles over hoogtepunten en bezienswaardigheden:

Hoogtepunten zoeken
Europa
Azië
Afrika
Noord-Amerika
Midden-Amerika
Zuid-Amerika

Eigen reisverhaal

Heb je ook een reisverhaal geschreven?