Follow us:
Twitter van Reizendoejezo Facebook van Reizendoejezo Instagram van Reizendoejezo Nieuwsbrief van Reizendoejezo

Reisverhaal - Rondom Cairns

Na de leuke en iets minder leuke dingen van de afgelopen tijd vonden wij het tijd geworden voor wat ontspanning. Wij wilden Fraser eiland en de Whit Sundayislands bezoeken. Aangezien deze trips nogal prijzig zijn hebben wij voor de laatste trip gekozen. Voor Frasereiland was het namelijk iets te koud en er was laatst een storm geweest wat daar voor veel troep zorgde. Wij kozen dus om naar de Whit Sunday eilanden te gaan. Dit was een eendagtrip in een hele snelle boot. Deze liet ons alle mooie plekken zien, waaronder Whitehavenbeach.

Na de Lunch kregen wij ook nog de tijd om op twee verschillende plekken te snorkelen. Het water was niet zo helder, maar het rif was erg mooi. Nog helemaal intakt en dus behoorlijk verschillend als in Thailand of Maleisie. Ook zagen wij hier een grote Grupper.

Airlie beach

De Whit sundaytrip deden wij vanuit het plaatsje Airlie Beach. Dat is een erg gezellig plaatste vol met stinkende backpackers die net als ons zo goedkoop mogelijk wilden slapen. Toen wij na drie dagen Airlie Beach verlieten om naar Mission Beach te gaan kwamen wij op de weg een andere Spaceship tegen. Hier zaten een paar gasten in die net zo raar reden als Monique dat doet. Na een paar keer gelachen te hebben werden wij het een beetje zat en haalden wij hen in. Zij bleven ons echter achtervolgen, hoe snel Thijs ook reed. Toen besloten wij maar om een afslag te pakken om te zien of zij ons achtervolgden. Gelukkig deden zij dat ook en konden wij onze dvd's met hun ruilen. Toen wij de auto hadden neergezet en de andere Spaceship naast ons kwam staan werden wij begroet met onze namen:" Eehj Thijs and Monique!" klonk het met een accent! Verbazendwekkend stonden wij te kijken hoe die gast onze namen wist. Even later werd alles duidelijk toen ook Randy uit de auto stapte. Randy hadden wij ontmoet in het Nederlandse Cafe op Koh Phangang. Erg appart, maar ontzettend leuk om hem weer even gezien te
hebben.

Uiteindelijk zijn we doorgereden naar mission beach om hier nog een nacht te vertoeven. Mooie omgeving ook weer. Toen we wakker werden konden we vanuit de camper zo de zee zien. Zo wilt je elke dag wel wakker worden toch!? Daarna zijn we doorgereden naar Babinda, een klein dorpje met hele vriendelijke mensen. Hier hebben we even wat geinternet en weer een goede gratis campingplaats gevonden met wc waar we ook een heerlijk nachtje hebben geslapen.

De volgende dag besloten we richting Cairns te gaan, dat was niet meer zo ver. We besloten daar ook even bij het kantoor van onze Spaceship te stoppen. Ten eerste om even te checken waar het zat voor als we de auto moesten inleveren. En ten tweede wilden we ook nog even onze dvd's ruilen. Maar helaas, de toko was die dag gesloten. We hadden nog zo'n 5 dagen voordat we de auto moesten inleveren. Iets te vroeg dus aangekomen in Cairns, daarom besloten we verder te rijden. Op aanraden van de vrouw in het informatie centrum van Babinda dus op naar Palm cove. Dit is 1 van de rijkere gebieden in Cairns, maar had wel een voordelige camping. Hier weer eens even een was gedaan en ook heerlijk gbbqt samen. Als het aan Thijs ligt scoort die elke dag zo'n megakarbonade!

Cape Tribulation & de bloedzuiger

Deze plek klonk wel heel erg spannend, dit is the rainforrest van Australie. We besloten dus ook hier nog even een bezoek aan te brengen. Na te zijn overgestoken met de ferry, kwamen we aan in niemandsland. Amper huizen, 1 benzinepomp en alleen 2 campingsupermarktjes die megaduur waren.De omgeving maakte gelukkig veel goed en was erg mooi. Zo hebben wij ook de plek gezien waar Steve Irwin (the crocodile hunter) tot zijn eind is gekomen door een Stingray, die hem recht in zijn hard stak. We hebben hier ook ons eigen bushwalk gedaan. En jawel het was weer zover, ik (Monique) moest het weer ontgelden met een attack van een bloedzuiger. Mijn god, wat zijn die beesten smerig zeg. Gelukkig was er een man in de buurt die een goede tip had om er zout op te doen. Dit deed hij dan ook bij mij en de sucker liet los.

Na Cape Tribulation besloten wij weer terug te gaan naar de relaxte camping in Palm cove. We waren door al onze dvd's heen waar Thijs wel heel erg van baalden. Hij hoopte dan ookop nog een andere auto van Spaceship zodat we konden ruilen. En ja, hij had weer eens mazzel! Aan het einde van de middag kwam er nog een auto het campingterrein opgereden die alles wilden ruilen. Na lekker gegeten te hebben (of waren het de mislukte pannenkoeken?) zijn we lekker ons bedje ingekropen voor een filmavondje.We werden de volgende dag laat wakker en hadden even zin in een relaxt dagje en besloten daarom nog een nachtje hier te blijven.

Yungabura, Fig Three & Vogelbekdiertjes

In Palm cove had ik (Monique) weer even een kaart op de kop getikt van de tablelands. Hier stond nog een mooi rondje in die we de laatste 2 dagen nog wel konden doen voordat we de auto weer moesten inleveren. We besloten te camperen bij de Wallaby lodge in Yungaburra. Voordat we hier aankwamen zijn we nog even gestopt bij een strawberryfarm waar we heerlijke aardbeien hebben gescoord! Daarna hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de fig tree, een boom die bestaat uit allemaal dunne bomen die wel uit dezelfde wortel komen. Een heel bijzonder gezicht. 5 minuten lopen van het hostel zat de spotplek voor de Palatypus (vogelbekdier). Deze dieren zijn het best te spotten bij zonsop en zonsondergang. Aan het einde van de middag hebben we er dan ook 2 gespot. s'Avonds besloten we mee te gaan met de nacht kano tocht. We hoopte hiermee nog een boomkangaroo te spotten die in het donker actief zijn.
Helaas we hebben alleen wat possums gespot. De combi van mij en Thijs in de kano was ook niet zo'n succes, we hebben niet dezelfde krachten met peddelen wat wel eens irriteerde. Maar het was wel grappig. We mochten de faciliteiten van het hostel gebruiken en we moeten zeggen dat dit het beste hostel ever was!

Great barrier reef & werken op een boot

De auto is ingeleverd en jawel dit keer geen tranen gehad bij het afscheid nemen. We waren allebei wel weer toe aan een normaal bed en ook het rijden waren we wel zat. Het hostel waar we zaten was erg luidruchtig en niet zo schoon maar het was gelukkig voor 1 nacht. De volgende dag was het eindelijk zover, duiken op het Great barrier reef! De eerste 1.5 dag mochten wij lekker genieten van de trip en hebben wij een aantal geweldige duiken gemaakt.
Bij de eerste duik zagen we meteen al 2 haaien. En ik ( Monique) geloof inmiddels mij zee angst in Australie te hebben overwonnen. Ik had nooit gedacht nog eens tussen de haaien te zwemmen! Ook hebben wij diverse schildpadden, gruppers en barracuda's gezien. Echt een heel bijzondere ervaring ook om gewoon op 1 meter afstand van een schildpad te zijn en zo'n grote grupper te kunnen aaien.

Na de lunch op dag 2 was het dan zover, wij moesten aan de bak! We hadden ons opgegeven om 2 dagen als hostie te werken op de boot. Een erg leuke ervaring en zo konden wij ook eens zien hoe het er achter de schermen op zo'n boot aan toe gaat. In ieder geval alles wat Thijs geleerd heeft op de hotelschool ging hier toch net ietsje anders. We hebben ook diverse nieuwe mensen leren kennen en erg veel lol gehad. Tegenover deze prestatie kregen wij geen geld maar gratis onderdak, eten, en nog een aantal duiken. We hebben dan ook in totaal 10x kunnen genieten van diverse locaties op het rif wat echt wonderschoon is. Alles is hier nog intact, een heel verschil met het duiken op Borneo waar veel koraal dood is. Ook hebben wij 2 nachtduiken gemaakt. Dit voelde een beetje als het duiken thuis in de Vinkeveense plassen, daar hebben we namenlijk ook altijd een duiklamp nodig! Wel was het hier een beetje scary. Zo nu en dan lichten er 2 ogen op gevolgd door het lichaam van een haai. En jawel die zijn s'nachts het actiefst en we waren dus ook goed om ons heen aan het kijken of ze niet richting ons kwamen. Bij het einde van de 2 nachtduik voelde ik (Monique) ineens een steek in mijn hand. Ik was gebeten maar had geen idee door wat. Ik wilde dan ook snel omhoog het water uit. Ik was gebeten door een stingerfish en het prikte enorm. Spul erop gedaan en uiteindelijk leken het 2 muggenbulten.

De 4e dag ons laatste duik gedaan om half 7 s'ochtends. Jawel wij moesten echt werken, 05.30 ons bed uit om het ontbijt klaar te zetten en erna mochten we een duik doen. Deze duik was 1 van de betere, we zagen weer haaien en ook 2 schildpadden. Aangezien Thijs heel wat mooie foto's van mij geschoten heeft onder water, probeerde ik een poging te doen van hem. Helaas is Thijs niet gauw tevreden als ik foto's van hem maak en ook nu kon het er net mee door. Gelukkig is hij een stuk beter dan mij en daarom kunnen we jullie bij thuiskomst toch heel wat moois showen! Na de lunch hebben wij afscheid genomen op de boot en werden we met de transerboot weer naar vaste wal gebracht. We hebben nog geprobeerd om te langer te kunnen blijven maar helaas was alles al ingeroosterd en was er geen plek meer.

Skydive boven Cairns

Na hier het rif te hebben bekeken op 20 meter diep, besloot ik ( Monique) dit ook maar even te gaan bekijken op een hoogte van 4,3 kilometer. Ook wilde ik weten hoe de vogels zich voelen als ze vliegen. Daarom besloot ik op deze hoogte dan ook maar uit het vliegtuig te springen. Mezelf in een tuigje gehezen en goed vastgemaakt aan mijn skydivebuddy ging de deur van het vliegtuig open. De vlucht omhoog was ik wel kalm, maar toen ik de rest uit het vliegtuig zag springen dacht ik toch wel even o mij god.... Daar ging ik dus als laatste mijn vrije val van 1 minuut tegemoet. 10 seconde gegild en toen genieten, wat gaaf! Toen de parachute openging mocht ik ook nog een stuk zelf sturen en zweefde we langzaam genietend van het uitzicht naar beneden. Natuurlijk vraag je jezelf af, waar is Thijs in dit verhaal en kan je vertellen gewoon op de grond, the pussy! Gelukkig heeft hij vanaf hier wel nog wat leuke foto's van me geschoten. Natuurlijk willen we jullie ook de sprong niet onthouden dus ga er maar een voor zitten.

Eigen reisverhaal schrijven

Heb je altijd al een eigen reisverhaal willen schrijven? Dat kan natuurlijk op papier in een eigen dagboek. Ook is het mogelijk om jou avonturen online bij te houden doormiddel van een eigen reislog. Als je een leuk reisverhaal geschreven hebt dan is de mogelijkheid aanwezig om je verhaal op deze website te plaatsen. Mail ons daarom direct en lees wat de mogelijkheden zijn.

Heb je ook een reisverhaal geschreven? Publiceer het hier!

Alles over Oceanië

Ga op zoek naar informatie over landendieren spottenbeste reistijden, reisverhalen, rondreizen  of leuke vakanties naar landen binnen Europa:

Landen van Europa

Verhaal
  Rondreizen door Europa
Reizen
  Zoek en boek reizen en vakanties
Zoeken
Eigen reisverhaal

Heb je ook een reisverhaal geschreven?